Hoe kan ik starten als advocaat?

Welkom meester! Binnenkort start je als zelfstandig advocaat. Je staat er niet alleen voor: Acerta loodst je doorheen iedere stap: je inschrijving in het ondernemingsloket, je aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds, zelfs je specifieke vergunningen en formaliteiten brengen wij voor je in orde.

Leestijd:


Vraag je ondernemingsnummer aan

Je kan jouw ondernemingsnummer online aanvragen of je kan bij ons langskomen. De Acerta startersconsulent zal je activiteiten registreren in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Dit is een beveiligd register waarin alle Belgische ondernemingen en vrije beroepen zijn opgenomen.

De omschrijving van jouw activiteit als advocaat gebeurt via het codenummer 69101: Activiteiten van advocaten. 
De eerste inschrijving van je activiteit als 'niet-handelsonderneming' is gratis.


Hoera! Een nieuw sociaal statuut!

Proficiat, je bent nu zelfstandige! Enkele kenmerken van je nieuw sociaal statuut die nu of later van belang zijn:

  • Kinderen van zelfstandigen krijgen dezelfde kinderbijslag als kinderen van werknemers.

  • Je kan genieten van de gehele of gedeeltelijke terugbetaling van je kosten voor geneeskundige verzorging.

  • Je hebt  recht op een vergoeding bij werkonbekwaamheid ten gevolge van een ziekte of ongeval.

  • Als zelfstandige kan je na een actieve loopbaan aanspraak maken op een pensioen.

Tegenover die rechten staan een aantal plichten, zoals de sociale bijdrage die je als zelfstandige elk kwartaal moet betalen.

Daar helpt Acerta je bij, in zijn rol als sociaal verzekeringsfonds. Dat bespaart je heel wat wat administratieve rompslomp.


Vergunningen en formaliteiten


Acerta kan al je vergunningen en formaliteiten snel in orde brengen. Zoals je ondernemingsnummer bij de btw kenbaar maken.
Want, als advocaat ben je btw-plichtig. Je kan die activering ook zelf in orde brengen door hiervoor een formulier aan te vragen bij het btw-controlekantoor in je buurt. Kies je echter voor snel en gemakkelijk, dan kan je beroep doen op één van ons.

Tip van Acerta: Voor advies over de financiële en boekhoudkundige aspecten van je zelfstandige activiteit raden we je aan een boekhouder of accountant aan te spreken. In onze specifieke startersgids voor advocaten komen de bijzonderheden in verband met het BTW-tarief voor advocaten aan bod.


Eed en stage

Na het behalen van je ‘master in de rechten’, moet je een eed afleggen voor het Hof van Beroep. De eedaflegging vindt plaats aan het begin van het gerechtelijk jaar. Na die eed, ben je verplicht je in te schrijven op de lijst van stagiairs. Nadien mag je de titel van advocaat voeren en het beroep uitoefenen.

Tip van Acerta: Ga langs bij de conferentie jonge balie. Zij organiseren verschillende activiteiten en richten hun aandacht op het welzijn van de advocaten-stagiairs.


Download onze startersgids voor advocaten

Klaar om erin te vliegen? Download onze gedetailleerde startersgids. Of maak een afspraak met onze startersconsulenten. Ze geven je met plezier de boost die je nodig hebt!

Wat vind je in onze startersgids ?

  • Alle administratieve en wettelijke verplichtingen,

  • diploma’s, eed en stage,

  • je inschrijving als advocaat,

  • notarieel zegel,

  • je sociaal statuut en sociale bijdragen,

  • verplichte en vrije verzekeringen,

  • boekhoudkundige verplichtingen,

  • btw,

  • impact op personenbelasting,

  • starten met personeel,

  • De juiste ondernemingsvorm.

Top

Of maak je liever een afspraak met één van onze startersconsulenten die je met raad en daad zal bijstaan? 
Selecteer dan hieronder het dichtsbijzijnde Acerta kantoor. 

acerta office-icon
Zoek een Acerta-kantoor in

Heb je nog vragen?

Alle starters zitten met vragen. Dat is normaal. Een duidelijk antwoord is wat jij nu wil. Ook dat is normaal.